Att marknadsföra företaget med en företagsfilm är mycket effektivt. Dagens konsumenter finns till stor del online och det gäller att fånga deras uppmärksamhet. Video har visat sig vara ett mycket effektivt sätt att nå ut till nya kunder och marknadsföra varumärket. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga.
Ta hjälp av ett proffs
Att fånga kundernas intresse är lättare sagt än gjort. Varje dag utsätts vi för tusentals kommersiella budskap, vilket skapar ett blurr av intryck. Det gör det svårt att fånga de potentiella kundernas uppmärksamhet. För att göra det måste du stå ut i mängden. Videomarknadsföring har visat sig vara effektivt, men det krävs att filmen håller mycket hög kvalitet annars är det bortslösade marknadsföringspengar. Om du inte har professionell erfarenhet av att skapa företagsfilmer är det bättre att anlita någon som har. Crisp Film är experter på företagsfilm och hjälper varumärken att växa genom film och effektiv filmproduktion. Hos dem kan ni få hjälp med hela processen – från manus till postproduktion och allt däremellan. Att skapa en bra företagsfilm kräver kunskap och erfarenhet. Filmproduktion består av många olika steg, exempelvis manusutveckling, filmning, klippning, ljudläggning och efterbearbetning. När du överlåter det till ett proffs kan du känna dig trygg med att slutresultatet blir som du önskar. Innan produktionen börjar så är det givetvis viktigt att diskutera din idé, dina förväntningar och varumärket i allmänhet. Produktionsbolag som Crisp Film förvandlar sedan idén till storytelling, vilket väcker intresset hos potentiella kunder.
Varför marknadsföra med film?
Det finns många anledningar till att marknadsföra företaget med video. Den enkla anledningen är att rörligt content fångar intresset. En internetanvändare tittar i genomsnitt längre på en video än på en bild. Dessutom kan du kommunicera ditt budskap mer effektivt med video än med bild och ord.
Dagens konsumenter är digitala och företag behöver anpassa sin marknadsföring efter nya konsumentbeteenden. 9 av 10 svenskar använder internet dagligen och en stor majoritet använder smartphones. Användandet av internet och smartphones i synnerhet har skapat intressanta beteendemönster där användarna scrollar i flödet. För att inte bli en av hundratals kommersiella budskap i flödet är det viktigt att stå ut i mängden. En video är ofta det bästa sättet. Många användare föredrar videoformat före text och stillbilder. Det märks bland annat i videonätverket Youtubes dominans samt Instagrams skifte mot korta videor istället för stillbilder.
Video är ett mycket effektivt sätt för företag att marknadsföra sig online. Oavsett om du säljer till företag eller direkt till konsumenter är video effektivt. Det gäller både för varor och tjänster samt för alla sektorer. En välgjord företagsfilm stärker ditt varumärke och hjälper dig att attrahera fler nya kunder, vilket i sin tur leder till ökad försäljning.