Allt du behöver veta om entreprenörskap

B2B-försäljning och entreprenörskap

Försäljning är helt avgörande för att kunna göra ett företag stabilt och lönsamt. Om du är entreprenör och vill öka försäljningen är det en bra idé att lägga fokus på b2b som är en förkortning för buisness to buisness. Försäljningen innefattar tjänster och produkter som i första hand riktar sig till företag och inte konsumenter. Det finns vissa saker som är värda att ha vetskap om när det kommer till b2b-försäljning.

Relationer och förtroende är grunden i b2b

Oavsett vem du säljer till är det viktigt med personlig kommunikation. För det spelar ingen roll om du säljer till ett företag eller en privatperson, det är alltid till en person du säljer. Den personliga relationen är därför väldigt viktig i all form av försäljning. Det är inte sällan som ordervärdet är högt när det kommer till b2b och då är förtroende viktigt för många kunder. Kunden vill kunna lösa problemen eller utmaningarna som finns men vill samtidigt känna sig trygg med att köpet motsvarar förväntningarna. För att lyckas med b2b-försäljning är förtroende helt enkelt en viktig ingrediens också förutom relationer. När förtroendet för ett företag rasar kan det gå illa.

Sätt mål och strukturera försäljningsarbetet

Som entreprenör är det lätt att falla i några vanliga fällor när det kommer till försäljning. Genom att strukturera upp tydliga mål, lägga ner tid på kunderna och skapa dagliga rutiner kan du minska risken att göra misstag inom försäljning.

Entreprenörsmentalitet